Saturday, March 21, 2009

aku..dia..dan ECG

Salam..setelah 6bulan xkeje mlm,pada tanggal 19 March yg lalu aku telah ditugaskan utk bekerja dimalam hari kembali..huhuhu..boring..xsuka..xsuka..xsuka..!!,but what to do..aku hanyalah jururawat cabuk di wad tuh..bukan nurse manager ker atau deputy nurse manager atau senior staff yg dah berkhidmat sampai nak pencen yg aku bleh wat requisition berbunyi bergini.."Sister,saya x nak keje malam sebab xlarat,kaki xbleh berdiri lama..almaklumlah dah tua.."..atau yg berbunyi bergini.."saya xnak keje mlm sebab saya x suka..atau saya xnak keje mlm sebab laki saya xleh tdo sorang.,,"Jeng..jeng..jeng...!!!..agak2 mau tak sister tu pelangkung kpala aku kalo aku wat request xnak keje mlm guna alasan tuh..kekeke..sah sah dia akan jwb camnih"Org lain pun berlaki jugak..!!"..kene sebijik..padan muka aku..tapi itu baru cadangan jer..bkn aku ckp bebetul pon. Aku blum ader kekuatan dan keberanian nak ckp cam tuh lagi..tp kalo aku bagi alasan husband x bg keje mlm boleh x?kita kan wajib ikut ckp husband selagi x memudaratkan dan xmelanggar perintah agama..Ewaaahh....ewaaaaahh!!..banyak lah ko punye husband xbagi keje mlm..ckp kat husband sape2 yg xbg wife keje mlm tuh..suruh wife tukar department atau jgn kawin ngn nurse..kalo nak kawin gak kawin ngn nurse manager aka sister..yg itu wat gak oncall tp xlah selalu dan sekali wat pon satu mlm jer..hmm..


Bila keje mlm,antara rutin yg aku paling berat bontot aka malas sekali nak wat adelah post operation work up..apekah itu?ianya adalah siri ujian yg dijalan kan pada hari ke4 Post Op Day atau pon lepas open heart atau close heart surgery..hmhm..xyah lah aku elaborate panjang2 psal tuh..Dlm work up tuh kita kena wat salah satu ujian yg dipanggil ECG..atau Electrocardiogram..ujian utk lihat rentak dan ritma jantung lah senang citer..ujian nih memerlukan aku utk tolak mesin ECG tuh yg agak sedikit bising..terjengket-jengket pegi kat budak2 yg perlu di ECG kan tuh..bukak atau selak baju dia pelan2..kadang2 mak2 diorang nih terjaga so aku bolehlah mtk tlg selak kan baju..mesti korang tanyekan nape aku kena wat slow2..sebabnya diorang dan dgn mak2 nye skali tgh tido laa..kan mlm ari tuh..ok..so aku pon meneruskan operasi menyelak baju budak,kemudian menampal lead ECG..semuanya ade sepuluh..kat tgn dan kaki kiri kanan dah empat dan didada ade lg 6..mau bepoloh ketiak den menampal ECG lead tuh kat kaki,tgn dan yg paling susah dada budak2 tuh..yelah bukan senang nak pastikan semua lead ditampal dgn baik tanpa membangunkan budak tuh..bila agak2 budak tuh cm terasa dan mula mengeliat serba sedikit so kenalah stop kejap ..kekadang aku akan cuba tepuk2 budak tuh bg dia tdo balik,kalo budak tuh mamai dan tak dapat beza antara tangan lembut ibunya atau tgn misi mak tiri menjadi lah jugak..tapi kalo jenis budak yg kenal tuh alamak terpaksalah ko menahan telinga dan mak diorang akan bangun,tp aku akan wat muka selambe xbersalah kerana kacau anak dia tdo smbil berkata camni "Saya nak wat ECG ye kak..tlg selak kan baju anak.." Mengikut perkiraan dan pengalaman aku yg nak masuk tahun ketiga wat ECG kat budak nih,total masa utk mendapatkan sekeping ECG yg ala2 cantik..adalah 15 min atau lebih berdasarkan beberapa faktor...
1)Kelenaan - iaitu berapa lenanye budak tuh tido,adakah tahap lena tido mati?atau tido ayam?so semua tu ko kena assess dulu sblom usik budak tuh..
2)Kepakaran - betapa pakarnye korang tempek ecg lead tuh tanpa membangunkan budak tuh.
3)Kepantasan - kena cepat buat supaya budak tuh xbgn tido dan melalak..benda yg aku pasti ramai orang tak tahan,so kepada yg lembab2 tuh xyah le berangan nak wat ecg kat budak
4)Keberanian - pasti kan korang berani nak berhadapan ngn budak melalak..kekeke

So,anda sukakan cabaran?karier yg sesuai utk anda menanti di wad Melor..:P

Oh ya,..aku dapat ECG yang agak cun utk budak tuh setelah 15 minit berusaha..bila aku sudah jer budak tuhh dah mula mengeliat dan merengek dgn mata yg berat masih terpejam..ala2 ngada2 lah tuh,mungkin dia dah mula terasa ade makhluk yg ganggu dia tido..so aku cepat2 suakan bantal busuk budak tuh dan aku cabut cepat2,ecg lead pon aku tak sempat cabut..kem salam jerlah..sure mak dia pelik bila nak mandikan budak tuh esok pagi nye,bukak baju ade benda bertempek2 kat bdn anak nyer..saper punya keje tuhh?? jeng..jeng..jeng..

4 comments:

  1. Nga.ha.ha lawak lah ko..
    Nanti cerita macam ne nak baca ECG lak yer.. graf yang ala-ala cacing kerawit tengah mengamuk buat reformasi mengila kan otak.. ada macam-macam jenis plak tu..cerita jangan tak ceria yer..muah.ha.ha

    ReplyDelete
  2. ewaah..ewaahhhh!!!..aku blom cukup pandailah nak baca ECG budak..name jer dah amik CCCN..hahaa padan muka sister sbb anta aku sia2 kursus dgn org yg xbertauliah..saper suruh..

    ReplyDelete
  3. Oi nyah.. when you want to up-date your blog nih?? bosan dah aku nih..he.he.hee..

    Amacam cookies jadi tak?? bak sikit aku nak rasa..

    ReplyDelete
  4. cookies aku xrangup lah..mungkin sbb aku xletak bicarb x..kang aku amik sodium bicarb 10 in 10 masuk dlm adunan kang bru tau!!

    ReplyDelete